Nyhet 17 november 2017

Ny kartläggning: Svarttaxi flyttar till Facebook

Taxiförbundet presenterar idag en kartläggning som visar att svarttaxi växer på Facebook. - Svarttaxi har flyttat från gatan framför stadshotellet till slutna grupper på Facebook, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Taxiförbundet.

Kartläggningen visar att de slutna svarttaxigrupperna på Facebook har företagslik verksamhet. Grupperna har exempelvis regler om betalningar och hur man hanterar uteblivna körningar. Svarttaxigruppernas regler säger att diskussioner om pris och betalningar alltid ska ske utanför Facebook, till exempel via sms.

På Facebook finns idag cirka 100 slutna grupper som Taxiförbundet bedömer vara svarttaxigrupper. I dessa har bara grupper räknats in vars villkor och karaktär tyder på att det rör sig om svarttaxiverksamhet. Det finns betydligt fler grupper på Facebook där sådan verksamhet kan förekomma.

Svarttaxi på Facebook finns idag över hela landet och verksamheten ökar. De företagslika svarttaxigrupperna har enligt vår kartläggning cirka 90 000 medlemmar, men antalet ökar ständigt. Detta är ett problem som Skatteverket och polisen behöver uppmärksamma mer, säger Claudio Skubla.

Den svarta taxiverksamheten som utvecklas på Facebook är ett hot mot de seriösa företagen som riskerar att slås ut framförallt på mindre orter. Det drabbar hela samhället som går miste om fungerande taxiföretag som både sköter skolskjutsar, färdtjänster och taxi.

Vi har gjort en försiktig bedömning som visar att samhället redan går miste om uppemot en halv miljard skattekronor per år på den illegala verksamheten. Att de företagslika svarttaxigrupperna på Facebook stimulerar den svarta ekonomin och därmed slår ut fungerande företag som betalar skatt är allvarligt, säger Claudio Skubla.

Läs rapporten via länken nedan.