Nyhet 21 december 2017


Nytt reseavdrag måste minska klimatutsläppen och stoppa fusket


Det är positivt att regeringen tillsätter en utredning som ska se över reseavdraget, men nu förväntar vi oss resultat, skriver den samlade kollektivtrafikbranschen. För att minska utsläppen av växthusgaser, öka jämställdheten, jämna ut de regionala skillnaderna och samtidigt uppfylla reseavdragets ursprungliga syfte, att vidga människors arbetsmarknadsregioner, anser vi att reseavdraget ska göras avståndsberoende och färdmedelsneutralt. En åtgärd som dessutom kraftigt kommer att minska möjligheten att fuska.


Bilden av att reseavdrag framför allt görs i landsbygden stämmer inte. Statistiken visar att reseavdrag är ett avdrag för manliga höginkomsttagare i de tre storstadsregionerna som reser med bil.

Knappast någon skatt, avdrag eller bidrag är utsatt för så mycket fusk som reseavdraget. Ett fusk som varje år kostar 2 miljarder kronor i uteblivna skatteintäkter, enligt Landsbygdskommitténs slutbetänkande. Med andra ord beror 40 procent av statens kostnader för reseavdraget på fusk.

Dagens reseavdrag ökar koldioxidutsläppen. Avdraget fungerar som ett incitament för människor att välja bilen i stället för kollektivtrafiken. Nio av tio som gör reseavdrag reser till jobbet med bil, jämfört med sex av tio av alla som arbetspendlar.

Baserar man avdraget på avståndet mellan hemmet och jobbet kommer resenärer som arbetspendlar med buss, tåg, taxi, bil och cykel behandlas lika. WSP Analys & Strategi har i en rapport visat att ett avståndsberoende avdrag, enligt norsk modell, skulle öka människors tillgänglighet till arbeten och öka kollektivresandet kraftigt, liksom minska koldioxidutsläppen. I Mälardalsregionen skulle utsläppen från arbetsresor lågt räknat minska med 7 procent. Dessutom skulle möjligheterna att fuska minska kraftigt eftersom det är enkelt för Skatteverket att kontrollera avståndet mellan hemmet och arbetet.

Det finns politisk majoritet i riksdagen för att förändra reseavdraget. Under det senaste året har två parlamentariska utredningar, Miljömålsberedningen och Landsbygdskommittén, som samtliga riksdagspartier ställt sig bakom, föreslagit att reseavdraget ska ses över och göras avståndsberoende. Behåll den politiska enigheten och minska klimatutsläppen, liksom fusket med reseavdragen.

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik

Christina Axelsson, ordförande Resenärsforum

Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag

Björn Westerberg, vd Branschföreningen Tågoperatörerna

Claudio Skubla, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet

Lars Sandberg, analytiker Svensk Kollektivtrafik,




Kontakt:

Claudio Skubla

Claudio Skubla
Förbundsdirektör

claudio.skubla@taxiforbundet.se
08 566 21 663
0736 35 02 25

Irene Fällström

Irene Fällström
Kommunikationschef

irene.fallstrom@taxiforbundet.se
08-566 216 73
072 402 69 55

<< Tillbaka