Taxiföretagare

Endast 5 500 kr inkl. moms

Kursen är utvecklad för dig som ska skriva Trafikverkets prov för yrkestrafiktillstånd för taxi.

BLIV-kurs® via Internet
Kursen bygger på egen inläsning med hjälp av dator och utsänt referensmaterial. Du har tillgång till coacher som besvarar dina frågor och stöttar dig som deltar via utbildningsplattformen.

Systemkraven är enkla; en dator, internetuppkoppling, en webbläsare (t.ex. Internet Explorer) samt programmet Acrobat Reader (som går att ladda hem gratis via Internet).

Kursen är uppdelad i fyra grupper som är namngivna utifrån Trafikverkets prov. Dessa grupper har vi fyllt med ämnen som är indelade i block och moduler. Vissa moduler innehåller bara fakta medan andra omfattar både faktatexter och övningsuppgifter. Den tredje modulvarianten innehåller bara övningsuppgifter.

Så här går det till
När du anmält dig sänder vi mot postförskott ut ett "startpaket" som innehåller användarnamn, lösenord och referensmaterial. Priset är 5 500 kr inkl. moms och frakt.

När du loggar in första gången börjar användartiden, som är begränsad till 90 dagar. Därför kräver kursen studiedisciplin. Lösenordet är begränsat till en användare.

Om du inte skulle bli klar inom 90 dagar kontaktar du oss, så förlänger vi tiden.

Vill du veta mer? Kontakta Förbundet, tel: 08 566 21 660.

Beställ materialet här.

Kursinnehållet
Innehållet i BLIV-kursen är framför allt inriktat på tre huvudämnen:

- juridik
- företagsledning och ekonomisk ledning
- tekniska normer, driftförhållanden och trafiksäkerhet.

I juridikavsnittet får du bland annat lära dig en hel del om avtalsrätt, yrkestrafiklagstiftningen, arbetsrätt, arbetsmiljö- och miljölagstiftning, företagsformer samt bokföring och beskattning.

Avsnittet företagsledning omfattar redovisning, försäkringsfrågor, marknadsföring, kalkylering, kostnadsberäkningar och branschkunnande.

Tekniska normer och driftförhållanden behandlar fordon och fordonsunderhåll, fordonsdokument, gods och arbetsmiljö. Trafiksäkerhetsavsnittet beskriver trafiksäkerhetsarbetet, vilotider och personalutbildning.

Alla regler, begrepp och fackuttryck, samt hela kursmaterialet och provet är på svenska.

BLIV-kursen förutsätter därför goda kunskaper i svenska språket.