Debattartiklar
Enkla licensavgifter stoppar fusk och skapar jobb
DEBATT: Redan innan pandemin behövdes hundratusentals nya jobb. Utsikterna att skapa dessa såg bäst ut i olika branscher som utför personliga tjänster som nu har drabbats hårdast. Därför är punkten i det så kallade januariavtalet så viktig som avser ambitionen att...
Vi tar samhällsansvar – Vi står starka tillsammans
DEBATT: Covid-19-pandemin har försatt Sverige och stora delar av världen i en allvarlig situation och vi måste nu kraftsamla för att minska smittspridningen och dämpa de negativa effekterna i samhället. Utbildad personal och trygga transporter till och från...
Debatt: Förlorade arbetstillfällen och försämrad medborgarservice
Bra service och goda kommunikationer är självklara förutsättningar för en levande bygd i hela landet. Staten har ett stort ansvar för att skapa goda kommunikationer. Därtill har Sveriges regioner och kommuner ett särskilt lagstiftat ansvar att sörja för en god...
Färdtjänsten havererar om taxibranschen inte får stöd
Regeringens krispaket till Sveriges småföretag innehåller bra åtgärder, men dessa är helt otillräckliga för taxiföretagen. Utan ett riktat stöd till taxiföretagen kommer de att slås ut. När Sverige åter ska starta upp ekonomin kommer vi stå utan företag som kör...
Morötter behövs för att fler ska välja bort privatbilen
Regeringen bör utreda miljöavdrag för alternativ till privatbilen. Skatteintäkterna från biltrafiken kommer troligen att minska när vi går över till eldrift. Denna insikt har fått en rad debattörer att föreslå ett avancerat system med nya vägskatter som framför allt...
Avdrag för taxi och hyrbil – bra för klimatet
Hushållen måste för miljöns skull få hjälp att välja bort egen bil. Därför behövs ett nytt avdrag liknande rut och rot, men för taxiresor, hyrbilar och andra former av bildelning, skriver Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet och Anders Trollsås, Biluthyrarna....
Svarttaxi via Facebook hotar taxibranschens existens
Svarttaxi via sociala medier har tagit ett järngrepp om taximarknaden. Det här hotar hela existensen för de seriösa taxiföretagen, vilket slår mot viktiga samhällstjänster som skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor, skriver Svenska Taxiförbundet. De senaste fem åren...
Vi har inte tid att vänta på tekniken
Privatbilismen måste minska radikalt för att vi ska nå klimatmålen. Samtidigt pekar alla prognoser på att personbilstrafiken kommer att öka om inget görs. Hur tänker våra politiker lösa det här problemet? I debatten finns det många som anser att...
Avdrag för taxi kan hjälpa oss att kapa bilresorna
En skattereform för taxi skulle bidra till stor samhällsekonomisk nytta. Bilresorna skulle totalt sett minska med avsevärda effekter exempelvis för Stockholms innerstad. Det skriver Peter Norman, Claudio Skubla och Monica Renstig i Svenska Dagbladet idag....
Hemliga kollektivtrafiken spar resurser
Fler kan välja bort bilen om våra regionpolitiker höjer ambitionsnivån när det gäller att utveckla kollektivtrafiken. Anropsstyrd kollektivtrafik med taxi är ett både kostnadseffektivt och miljövänligt alternativ - inte minst för landsbygden. Det skriver...