Debattartiklar

Replik: Värna småföretagen

Taxibranschen skulle må bra av ett RUT-avdrag, menar Irene Fällström, kommunikationschef på Svenska Taxiförbundet i en replik till Lydia Wålsten, Svenska Dagbladet. Lydia Wålsten kommenterar på ledarsidan Svenska Taxiförbundets rapport om svarttaxigrupper på sociala...

läs mer

Taxi utan kvitto sätter konkurrensen ur spel

Det är ett allvarligt problem att samtliga Uberbilar bryter mot lagkravet på korrekta kvitton och att 8 av 10 Uberbilar rapporterar fel intäkt. App Riders Stockholm borde erkänna detta och rätta sig efter lagen. Istället hittar man på egna regler som saknar grund i...

läs mer

”Ubers skattefusk kan inte få fortsätta”

Sverige tillåter företag som Uber att sätta sig över svensk lag med hjälp av egna parallellsystem för intäktsredovisning, skriver Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet i Svenska Dagbladet den 7 juni.  Nyligen svarade infrastrukturminister Tomas Eneroth och...

läs mer

Vi har inte tid att vänta på tekniken

Privatbilismen måste minska radikalt för att vi ska nå klimatmålen. Samtidigt pekar alla prognoser på att personbilstrafiken kommer att öka om inget görs. Hur tänker våra politiker lösa det här problemet? I debatten finns det många som anser att...

läs mer

Inför hämt-tjänster för en mer tillgänglig kollektivtrafik

Regeringen har måndagen den 4 juni fattat beslut om en nationell plan för infrastrukturen för åren 2018–2029. Satsningen uppgår till 700 miljarder kronor med ambitionen att den nya planen ska möjliggöra omställningen till ett fossilfritt välfärdsland där människor som...

läs mer

Avdrag för taxi kan hjälpa oss att kapa bilresorna

En skattereform för taxi skulle bidra till stor samhällsekonomisk nytta. Bilresorna skulle totalt sett minska med avsevärda effekter exempelvis för Stockholms innerstad. Det skriver Peter Norman, Claudio Skubla och Monica Renstig i Svenska Dagbladet idag....

läs mer

Hemliga kollektivtrafiken spar resurser

Fler kan välja bort bilen om våra regionpolitiker höjer ambitionsnivån när det gäller att utveckla kollektivtrafiken. Anropsstyrd kollektivtrafik med taxi är ett både kostnadseffektivt och miljövänligt alternativ - inte minst för landsbygden. Det skriver...

läs mer

Taxi kan hjälpa städerna att bli av med privatbilarna

Privat bilägande i städer blir allt mer irrationellt, både utifrån individens perspektiv och stadens. Bilen är dyr och tar stor plats. Vår slutsats är att stadsbor vill åka bil även i framtiden, men de behöver inte äga en. Taxi är en viktig resurs som kan...

läs mer

Ge privatpersoner billigare taxi

Skapa bättre skattevillkor för alla taxitjänster, inte bara för de taxiliknande tjänster som Heetch och Gomore erbjuder. Det skriver Claudio Skubla, Svenska Taxiförbundet, i en replik i Svenska Dagbladet. Cheferna för Heetch och Gomore har gjort ett inlägg...

läs mer

Så kan taxibranschen bidra till fler jobb

Sänk ålderskravet för taxiförare till 19 år, bygg ut SFI och vidga rutavdraget till att omfatta taxitjänster. Det behövs för att snabbt få fler unga och utrikes födda i arbete, skriver förbundsdirektör Claudio Skubla i tidningen Arbetet 6/7 2017....

läs mer