Taxiförarlegitimation

För att få köra taxi, krävs att du har taxiförarlegitimation (TFL). Utöver ett teoretiskt prov (i tre delar) som görs hos Trafikverket krävs också ett godkänt praktiskt körprov. Här beställer du utbildningsmaterialet.

Nedan kan du välja mellan två alternativ – en webbaserad utbildning för inlärning via Internet och ett tryckt material.

Alternativ 1:
Internetbaserad utbildning 995 kr (inkl moms och postförskott)

Internetmaterialet bygger på korta instuderingsmoduler som kompletteras med övningsfrågor. Systemkraven är enkla; du behöver en dator, Internetuppkoppling och en webbläsare (t.ex. Internet Explorer). Användartiden är begränsad till 90 dagar och börjar räknas ner när du loggar in första gången. Lösenordet är begränsat till en användare. Om du inte skulle bli klar inom 90 dagar kontaktar du oss, så förlänger vi tiden inom rimliga gränser – utan extra kostnad. I priset ingår även en kartbok (Motormännens Sverige vägatlas). Kartboken krävs för att kunna lära sig hitta och beräkna avståndet mellan olika orter i Sverige och kommer även till användning på kartprovet hos Trafikverket.

Alternativ 2:
Tryckt studiematerial 1 730 kr (inkl moms och postförskott)

Det tryckta materialet omfattar ca 150 sidor. Det innehåller ett antal frågor efter varje avsnitt av den typ som sedan kommer på Trafikverkets prov. I priset ingår även en kartbok (Motormännens Sverige vägatlas). Kartboken krävs för att kunna lära sig hitta och beräkna avståndet mellan olika orter i Sverige och kommer även till användning på kartprovet hos Trafikverket.

Anmäl dig till Trafikverket och Transportstyrelsen

För att bli taxiförare krävs det att du uppfyller vissa särskilda krav. Läs mer om kunskapskraven nedan eller på transportstyrelsens hemsida

Du bokar själv dina provtider på Trafikverkets bokningssida. När du är klar med proven och har skaffat ett läkarintyg ansöker du här hos Transportstyrelsen

Kunskapskrav för taxiförarlegitimation

För att uppfylla kraven för taxiförarlegitimation ska du antingen ha haft körkort med behörighet B i minst två år i obruten följd och ha fyllt 21 år, eller också ha körkort med behörighet D eller DE.

Alternativt kan du ha fyllt 18 år, ha körkort med behörigheten B samt en godkänd utbildning inom gymnasieskola eller motsvarande gällande yrkesförarkompetens för fordon som kräver förarbehörigheten D eller DE.

Här nedan följer en kort beskrivning av vad du ska kunna:

Delprov 1 – Kartläsning
  • Kartläsning
    Du ska kunna använda kartor och andra hjälpmedel så att du kan utföra köruppdrag på ett effektivt sätt.
Delprov 2 – Säkerhet och beteende
  • Körekonomi
    Du ska ha kunskaper om färdplanering, förebyggande fordonsunderhåll, felsökning och körsätt så att bästa körekonomi uppnås.
  • Miljö
    Du ska ha kunskap om hur ett fordon påverkar miljön beroende på fordonets egenskaper, skötsel och körsätt.
  • Säkerhet
    Som taxiförare ska du vara medveten om din egen säkerhet och det ansvar du har för passagerare och andra trafikanter. Du ska kunna utföra köruppdrag så att passagerarna upplever att resan varit trygg, säker och bekväm. Du ska veta innebörden av riksdagens beslut om inriktning av det nationella trafiksäkerhetsarbetet.
  • Bemötande
    En taxiförare ska ha en positiv attityd till passagerarna, vara serviceinriktad och förstå vikten av diskretion. Du ska förstå och respektera olika människors förutsättningar och behov.
  • Sjukdomar och funktionsnedsättningar
    Du ska ha kunskap om sjukdomar och handikapp och om bästa sättet att assistera sjuka och funktionshindrade passagerare, så att de upplever resan som både trygg och säker.
  • Föraren
    Du ska ha kunskaper om risker med arbetet som taxiförare.
  • Fordonskännedom
    Du ska ha kunskaper om fordonets uppbyggnad och funktion samt om fordonsbestämmelser. Du ska också ha kunskaper i förebyggande fordonsunderhåll och enklare felsökning, så att du i god tid kan upptäcka och åtgärda enklare fel.
Delprov 3 – Lagstiftning
  • Taxitrafiklagstiftning
    Du ska ha kunskap om de författningar som reglerar taxitrafiken och om vilka påföljderna kan bli vid brott mot dessa regelverk.
  • Trafiklagstiftningen
    Som taxiförare ska du ha mycket goda kunskaper om trafikregler.

Materialet skickas per postförskott till dig så snart beställningen är mottagen.

OBS! Under sommaren (jun-aug) och julhelgen kan leveranstiden bli längre. Vi ber dig att ha överseende med detta.

Ej hämtat paket
Om du inte hämtar ut paketet debiteras du för fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader, totalt 195 kr.
Har du frågor? Skicka dom till info@taxiforbundet.se