För tredje året i rad har Folksam genomfört hastighetsmätningar av yrkestrafiken i Stockholm och Uppsala, och hastighetsöverträdelserna fortsätter att öka. Precis som föregående år är det taxichaufförer som är de största fartsyndarna, men färdtjänstförare står ut med hög andel överträdelser på vägar med låga hastigheter.

I snitt kör yrkesförare för fort sex av tio gånger. Andelen fortkörare har ökat i stort sett alla branscher. Färdtjänst är de som oftast bryter mot hastighetsgränserna på 40-vägar. Där kör de för fort i 96 procent av fallen. Även på 30-vägar kör de för fort i över nio av tio mätningar, och endast taxichaufförer kommer sämre ut.

Taxiförare bryter i snitt mot hastighetsgränserna i tre av fyra fall vilket är mest sett till alla branscher. På 30-vägar kör de för fort i 95 procent av mätningarna.

– Från Svenska Taxiförbundets sida ser vi allvarligt på resultaten som presenteras i studien, säger Irene Fällström, kommunikationschef. Taxi har en viktig samhällsuppgift och har ambitionen att vara ett föredöme för trafiksäkerheten, något som våra medlemsföretag arbetar aktivt med. Samtidigt är det ett högt trafiktempo idag som även taxi tenderar blir en del av. Vi välkomnar därför regeringens kommande utredning som ska föreslå en effektivare kontroll av yrkestrafiken. Många upplever att det är alldeles för lite trafikbevakning idag.

Länk till Folksams rapport: