Svenska Taxiförbundet har kartlagt omfattningen av anropsstyrd kollektivtrafik i Sverige. Rapporten visar att anropsstyrd kollektivtrafik med taxi spar resurser, är effektiv, flexibel och kan garantera tillgänglighet.
I vissa delar av landet är systemet med anropsstyrd kollektivtrafik väl utbyggt som en naturlig del av kollektivtrafiken, på andra håll är den i sin linda. Att tjänsten på många håll upplevs som lite hemlig är en fråga som kommer att diskuteras då representanter för Svenska kollektivtrafiken och Svenska taxinäringen träffas den 23 oktober i Stockholm.
Medborgarnas skattepengar till landsting och regioner ska räcka till mycket. Under 2016 ökade 271 av 290 kommuner invånarantalen eftersom vi lever allt längre. Kostnaderna förväntas öka i takt med en åldrande och alltmer vårdkrävande befolkning. Det innebär allt tuffare prioriteringar av resurser vilket riskerar att drabba inte minst kollektivtrafiken. Besparingar riskerar leda till att bussturer på landsbygden dras in och att kollektivtrafiksatsningar till nya bostadstadsområden fördröjs.
Samtidigt är politikens ambition att kollektivtrafikens andel av resandet ska öka – för att minska klimatpåverkan och trafikträngsel. Med en högre ambitionsnivå från våra regionpolitiker att utveckla kollektivtrafiken med anpassade lösningar, kan fler människor välja bort den egna bilen. Det är dags att uppmuntra ett system som kräver mindre av samhällets resurser totalt sett; flexibla transporter till lägre kostnader med effektiva fordon till mindre miljöpåverkan. Lösningar som också kan bidra till att minska behovet av parkeringsplatser.
En sådan lösning är anropsstyrd kollektivtrafik. Den innebär att det finns en linjetrafik som trafikeras endast när behov finns. Resenären bokar sin resa via en app, webb eller telefon en viss tid före avgång. Fordonets storlek anpassas efter antalet passagerare, resenärer kan hämtas upp vid bostaden eller i dess närhet och hållplatser passeras där ingen vill åka.
Anropsstyrd kollektivtrafik har stor potential och det finns flera goda exempel att lära av. Under 2015 sparade landstinget i Värmlands län 30 miljoner kronor genom att samordna den anropsstyrda kollektivtrafiken med den särskilda kollektivtrafiken (färdtjänst, skol- och sjukresor). Värmlandstrafiken ser också att tjänsten är ett välkommet tillskott för de lokala taxiföretagen, vars existens har stor betydelse för regionen.
Efter goda resultat av ett pilotprojekt i tio kommuner har Västra Götalandsregionen infört anropsstyrd kollektivtrafik i hela regionen från december 2016, för att utgöra ett grundutbud på landsbygden.
Samhället är under ständig förändring där människors möjlighet till kommunikationer spelar stor roll för såväl stadens som landsbygdens utveckling. Det blir allt viktigare att kunna erbjuda transportlösningar som bidrar till en enklare vardag och därmed ökad livskvalitet för boende i alla regioner. Det är så hela Sverige kan leva.
Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.