PM – EU-direktiv 2019/1169 om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon

PM – EU-direktiv 2019/1169 om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon

EU-direktivet, som började gälla 02 augusti 2021, reglerar den ’kvot-andel’ ’rena lätta fordon’ som skall ingå i de av en upphandlande myndighet under en specifik referensperiod upphandlade fordon. Direktivet har införlivats i svensk rätt bland annat genom en ändring i lagen (2011:846) om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster (SFS 2022:314).

Vad som kan vara värt att notera i sammanhanget är att Direktivet är bindande för medlemsstaterna i dess helhet och för det fall svensk nationell lagstiftning inte fullt ut skulle överensstämma med Direktivet är det EU-direktivet som vid en eventuell rättslig prövning av domstol skall äga företräde.

Läs hela PM:et här:

Länk: PM – EU-direktiv 2019/1169 om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon