Bli taxiförare

Svenska Taxiförbundet erbjuder en digital teorikurs för dig som vill arbeta som taxiförare. Teorikursen är digital och du genomför kursen från den ort du bor på genom självstudier.

Från och med 1 november 2022 skedde det förändringar i Trafikverkets prov. För mer info gå in på länken nedan. Där har vi samlat den nya informationen från Trafikverket.

Förändringar taxiförarlegitimation 2022 PDF

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om taxiförarlegitimation

Att vara taxiförare är ett serviceyrke. Som förare möter du dagligen många människor och ställs inför många olika situationer. Jobbet är varierande och det krävs att man kan anpassa sig till nya situationer.

Alla som vill jobba som taxiförare i Sverige måste ha en taxiförarlegitimation (TFL). Det är Transportstyrelsen som utfärdar den och det fungerar ungefär som när du tar körkort. För att få söka TFL krävs det att man har fyllt 21 år och att man har haft körkort för personbil i minst 2 år. För att sedan erhålla TFL ska man bli godkänd på två teoretiska prov och ett praktiskt körprov hos Trafikverket samt klarat de medicinska kraven som ställs.

Om utbildningen

Utbildningen är digital teorikurs som förbereder dig för den teoretiska delen av taxiförarlegitimationen. Du genomför kursen på distans från den ort du bor på genom självstudier. Teorikursen är uppbyggd i två delar. Det är cirka 350 instuderingsfrågor i materialet.

• Teoridel 1 – Säkerhet och beteende I denna del ingår numera navigering som ersätter den gamla kartläsningsdelen.
    Säkerhet och beteende är en viktig del av taxiyrket. I denna del får du kunskap vilket ansvar du har som förare för att det ska bli en trygg, bekväm och säker resa. Du kommer också få kunskap om körekonomi, hur olika fordon påverkar miljön och om sjukdomar och funktionsnedsättningar.
  • Teoridel 2 – Lagstiftning (taxitrafik- och trafiklagstiftning) I denna del får du kunskap om de regler som gäller för taxitrafik och vad som kan hända vid brott mot dem.

Vi rekommenderar att använda sig av motormännens vägatlas till kartkunskap och navigering. Vi hänvisar i vissa delar i utbildningen till motormännens vägatlas. Det viktiga är att ha kunskap i navigering och kartor för att klara kunskapsprovet i navigering.

En coach finns tillgänglig i utbildningsplattformen för eventuella frågor.

Kursavgift och betalning

Förbered dig för taxiförarlegitimationen med Svenska Taxiförbundets digitala teorikurs. Beställ din kurs nu och få tillgång till kursens alla tre delar och de cirka 350 instuderingsfrågorna.

Teorikursen kostar 1 195 kronor och gäller en användare i upp till 90 dagar.

Du beställer kursen genom att fylla i formuläret nedan och betala in kursavgiften till Svenska Taxiförbundets bankgiro 124-9101. Märk alltid din betalning med ditt för- och efternamn samt mejladress.

Efter att Svenska Taxiförbundet har bekräftat din betalning kommer du få inloggningsuppgifter till teorikursen skickat till den e-post adress du uppgivit.

Det kan ta upp 3-5 arbetsdagar.

Under julhelgen, andra storhelger samt sommaren är leveranstiden längre.