Almedalen: Taxi behöver enklare regler för att klimatmålen ska nås 

Inbjudna att medverka var politiker från Trafikutskottet: Linus Lakso, (MP) Magnus Oscarsson, (KD), Sten Bergheden, (M). Från mitten till höger: Natalee Ågren Svenska Taxiförbundet. Johan Wadman, VD, Svensk Kollektivtrafik och John Hultén, Föreståndare K2 Centrum. Till höger Maria Stenström, 2030 sekretariatet, som modererade samtalet.

Almedalen: Taxi behöver enklare regler för att klimatmålen ska nås 

Förbundet seminarium ’Ta en taxi för klimatet – behöver taxi en miljöfil’ arrangerades onsdagen den 26 juni. Natalee Ågren, verksamhetschef Svenska Taxiförbundet var värd för seminariet. Hon inledde med frågan Kan taxi få status som kollektivtrafik? Bussar har sin bussfil – när kan taxi få sin miljöfil? Kollektivt resande är ju en nyckel till att minska bilberoendet.

John Hultén: Vi behöver ett nytt samhällskontrakt: vi måste kunna resa utan egen bil. Vi sitter fast i diskussioner om infrastruktur och tunnelbana. Vi borde mer ställa oss frågan om vilket samhälle vi vill skapa?

Johan Wadman: Idag når vi 31 procent av resor med kollektivtrafik, vi ska nå upp till 40 procent, det gäller att tänka nytt, speciellt hur vi ska nå ända ut i kapillärerna. Lagstiftningen är lite rörig, översyn behövs. Samordning i riktning mot mer “on-demand”. Fler riktiga kollektivtrafikkörfält behövs med bland annat signalreglering.

Sten Bergheden: Utsläppen ska minska, inte bilarna, bussförare kommer inte fram i miljözoner. Vi borde vända på kuttingen om kollektivtrafikkörfält så att riksdagsbeslut tas om att taxi ska ha tillträde till kollektivtrafikkörfälten som regel, men att kommuner kan göra undantag.

Linus Lakso: Ett systemfel idag att regionerna ska handha både sjukvård och kollektivtrafik (konkurrens om resurser). Anropsstyrd trafik på landsbygden – det är en fråga om livskvalitet.

Natalee Ågren: Exemplet med projektet Tjänsteskjuts i Karlstad, visar hur en myndighet kan gå före och utveckla anropsstyrd trafik som ett sätt att minska bilismen. Vi skulle behöva ett gemensamt nationellt mål.

Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet konstaterade att ingen av de medverkande i seminariet  sade sig ha något emot att Taxi får tillgång till kollektivtrafikens körfält.

Se semimariet live här