Avgörande EU-beslut för framtidens färdtjänst: B-körkort gäller för fordon med vikt upp till 4,25 ton

Avgörande EU-beslut för framtidens färdtjänst: B-körkort gäller för fordon med vikt upp till 4,25 ton

De tre EU-institutionerna har nu enats om att förare som har haft B-körkort ska få köra fordon som är upp till 4,25 ton tunga istället för som idag 3,5 ton. Förutsättningen är att fordonen drivs med alternativa drivmedel. För taxibranschen är det här en viktig förändring.

I praktiken handlar det om att göra det möjligt för förare med B-körkort att köra exempelvis eldrivna färdtjänstbussar, som oftast väger mer än 3,5 ton eftersom batterierna är tyngre än flytande drivmedel eller gas.

  • Ett viktigt ställningstagande från EU som Svenska Taxiförbundet drivit under ett par års tid, i samarbete med bland annat Region Stockholm, säger Lennart Kalderén, ordförande, Svenska Taxiförbundet. Direktivet från EU är avgörande för att det ska bli möjligt att bygga och köra färdtjänstbussar med eldrift, vilket är en viktig framtidsfråga.
  • Vårt arbete i EU visar på betydelsen av en branschorganisation som kan förädla regelverket och underlätta den gröna omställningen. Jag vill tacka de medlemmar och medarbetare i förbundet som bidragit till detta positiva beslut.

Överenskommelsen i Bryssel om ett nytt Körkortsdirektiv ska nu formellt godkännas av EU-parlamentet och av medlemsstaterna. Efter det träder direktivet i kraft. Svenska Taxiförbundet kommer då att uppmana Regeringen att införa denna möjlighet i svensk lagstiftning så fort som möjligt.

Presskontakt

Lennart Kaldéren, ordförande, Svenska Taxiförbundet

Lennart Kalderén
ordförande
Svenska Taxiförbundet

mobil: 070 623 29 00,
mail: lennart.kalderen@taxiforbundet.se

Om Svenska Taxiförbundet

Svenska Taxiförbundet är en branschorganisation som företräder Sveriges taxiföretag. Vårt uppdrag är att ge medlemsföretagen bästa möjliga förutsättningar att växa och utvecklas genom att skapa goda villkor. Vi gör det med påverkan.