Uppmärksamhet för RATT – Rutavdrag för taxi

Svenska Taxiförbundet har uppmärksammats i media i samband med presentationen den 13 februari av rapporten RATT Rut-avdrag för taxi: Vad skulle samhället och konsumenten kunna vinna? Dagens Industri skrev en artikel med rubriken: Ge oss Rut-avdrag för miljöns skull.

Svenska Dagbladets ledarsida påstod dock den 18 februari i artikeln: ”Rut ska inte köra taxi!” signerad av Maria Ludvigsson, att Svenska Taxiförbundet vill mota bort taxiföretaget Uber.

Taxiförbundet har i ett brev till SvD:s ledarredaktion besvarat artikeln: Taxiförbundet vill inte mota bort Uber. Legala taxitjänster som drivs av seriösa företag är självklart välkomna att konkurrera på samma villkor som den övriga svenska taxibranschen.

Maria Ludvigsson beklagar vidare i artikeln att UberPop stoppades såväl i Sverige som andra länder. Konceptet gick ut på att inte följa landets skatteregler. Den verksamheten ledde till mer än 106 tingsrätts- och hovrättsdomar mot förare som lockades att köra för tjänsten.

Maria Ludvigsson hävdar också att den svenska taxibranschen är välmående. Det är tyvärr inte heller sant. Branschens marginaler har minskat de senaste åren vilket lett till att många taxiföretag fått allt svårare att överleva. På många orter i landet ersätts servicen av svarttaxi eller ingen taxi alls, vilket i sin tur drabbar såväl skolskjutsar som färdtjänster.

Nya jobb måste vara vita
Taxinäringen har ett stort rekryteringsbehov. En stor andel av de som arbetar i branschen idag, liksom de som nyanställs som taxiförare, har invandrarbakgrund. Maria Ludvigsson ondgör sig över att taxibranschen vill införa ett Rut-avdrag för taxi.  Nu är det så att Taxibranschen vill kunna erbjuda vita jobb. Eftersom de svarta taxitjänsterna växer blir det än svårare för nyanlända förare att få riktiga jobb som leder till verklig integration i Sverige. Städbranschen hade liknande problem innan Rut-avdraget infördes. Med Rut-avdraget visar statistiken att avdraget varit en väg till nya seriösa jobb och företag. Den onda cirkeln kunde brytas. Svarta sektorer som tillåts växa tenderar att leda till en spiral av ytterligare kriminalitet.

Ordning och reda, inte tvärtom
Ledarsidans text föranleder vidare en fråga som är intressant för alla som arbetar med företagande och skattefrågor: Är det Maria Ludvigssons och ledarsidans uppfattning att kraven på skattekontroll och åtgärderna mot den svarta ekonomin ska minimeras när det gäller taxinäringen? Frågan är vilket samhälle vi då står inför? Sverige har nyligen skärpt lagstiftningen i andra branscher när det gäller kravet på kassaregister. Vi anser att det är steg i rätt riktning.

Vi och många med oss är överens om att Sverige behöver mer ordning och reda. Inte tvärtom.

Svenska Taxiförbundet
Claudio Skubla, förbundsdirektör
Irene Fällström kommunikationschef

Läs hela rapporten här