Fotograf/Källa: Shutterstock
EU-kommissionen gav igår, den 18 april, klartecken för Stockholms Stad att fortsätta med införandet av miljözon 3 i delar av Stockholms innerstad, som tidigare beslutats om. Detta efter att EU-kommissionen granskat om införandet skulle strida mot den fria rörligheten. Den fria rörligheten inom EU får inskränkas för att skydda miljö och hälsa, något som Stockholms Stad menade var tillämplig i detta fall.
Staden kan således fortsätta sina planer för miljözon 3 från och med den 31 december 2024.
– Svenska Taxiförbundet är positiv till åtgärder som bidrar till ett bättre klimat, minskar privatbilismen samt leder till att våra transportpolitiska miljömål uppnås, säger Lennart Kalderén, ordförande. Stockholm bör dock vänta med införandet av Miljözon 3 till årsskiftet 2026/2027. Branschen är på god väg, men hinner inte ställa om redan till 1 januari 2025.
Förbundet pekar också på att undantagsmöjligheter måste till, inte bara för färdtjänstresor, utan även för andra samhällsbetalda resor. Det handlar om omsorgsresor, skolskjutsar och anropstyrda persontransporter, som kompletterar större kollektivtrafikfordon.
– Till exempel saknas än så länge tillgängliga elfordon för rullstolstaxi, säger Lennart Kalderén. Stockholms stad och Polisen måste också lösa frågan om hur miljözonen ska kontrolleras.
Svenska Taxiförbundet är en branschorganisation som företräder Sveriges taxiföretag. Vårt uppdrag är att ge medlemsföretagen bästa möjliga förutsättningar att växa och utvecklas genom att skapa goda villkor. Vi gör det med påverkan.
Presskontakt
Natalee Ågren
Verksamhetschef
Svenska Taxiförbundet
natalee.agren@taxiforbundet.se
073 065 66 78