Riksdagsseminarium: Luleå Taxi lyckas bekämpa svarttaxi!
Seminariet, arrangerat av Saila Quicklund (M) tillsammans med Svenska Taxiförbundet. Seminariet fokuserade på vilka verktyg som behövs för en seriös taxiverksamhet i framtiden. Natalee Ågren, verksamhetschef för Svenska Taxiförbundet, ledde samtalet.
Luleå Taxi, representerat av Mikael Hjort, VD och Christer Lampinen, förare, delade med sig av sina erfarenheter, att på eget initiativ avslöja flertalet svarttaxi förare i Luleå och hur de identifierade svarttaxi förare via bl a Facebook, vilket lett till förundersökningar, rättegångar och påföljder.
– Värst är det när svarttaxi bilarna ställer sig i samma taxikö, tar kunder mitt framför näsan på oss och åker därifrån med en obscen gest, säger Mikael Hjorth, VD, Luleå Taxi.
-Vi beställde svarttaxi i en Facebook-grupp 2kvällar, åkte sju gånger per kväll, fotograferat registreringsskyltar och dokumenterat swish-betalningar till totalt 15 personer, 13 kunde lagföras, i fyra fall blev det körkortsindragningar, i andra fall dagsböter, säger Christer Lampinen, förare hos Luleå Taxi.
– Svarttaxi breder ut sig över hela landet, det är allvarligt och farligt då det är olaglig taxitrafik utan tillstånd, svarta pengar, okontrollerade förare och fordon. Det är viktigt att lyfta fram att det är personer som oftast är dömda för tidigare brott, dvs kriminella bakom ratten, säger Natalee Ågren, verksamhetschef, Svenska Taxiförbundet.
Förbundet lyfte fram riskerna med svarttaxi, inklusive skattebortfall som beräknas på upp till 500 miljoner kronor årligen och hotet mot den seriösa taxibranschen. Om den seriösa taxibranschen inte överlever pga. olaglig konkurrens så kommer det att påverka även samhällsbetalda resor som skolskjuts, färdtjänst och sjukresor.
Frågor ställdes om möjliga lösningar: ökad kontroll, skärpta straff och politikernas roll i detta.
– Om några svarttaxi förare åker dit så sprids ryktet snabbt, säger Mikael Hjorth.
Lennart Kalderén, ordförande, Svenska Taxiförbundet, sammanfattade vägarna framåt. Det handlar om att riksdagen måste besluta om straffskärpning för svarttaxiverksamhet så att polisen får de rätta verktygen för bevissäkring och prioritering. Lennart Kalderén bad också polisens representanter att se till att insatser mot svarttaxi får plats under polisens nationella trafikvecka varje år. Lennart avslutade med följande vädjan till polisen och övriga beslutsfattare:
”Hjälp oss att upprätthålla svensk lagstiftning!”
Seminariet avslutades med en gemensam diskussion med bra inslag från närvarande politiker och en sammanfattning av Saila Quicklund som avslutade med att bekräfta den otroliga frustration som Luleå Taxi och övriga känner. Saila tar med sig de inspel som kom upp och vidare i sina politiska uppdrag.