Samhällsbetalda resor i Region Gävleborg

Taxibranschmöte i Bollnäs

Samhällsbetalda resor i Region Gävleborg

 Transportarbetarförbundet avdelning 11 och 18 arrangerade den 29 augusti ett branschmöte med inbjudna Taxiförare, Taxiåkerier, Taxiföretag i Gävleborg, Transportstyrelsen, Regionala Politiker, Regionala Kollektivtrafiknämnden X-Trafik och Svenska Taxiförbundet. Cirka 30-40 personer medverkade på plats, Transportstyrelsen medverkade digitalt.

Diskussionerna rörde kollektivavtal och arbetsrättsliga villkor för taxiförare, villkoren för lön, semester och arbetstid. Utformning och uppföljning hos taxiföretagen och X-Trafik. X-Trafiks ansvar att följa upp sina skall krav i upphandlingen samt att revidera skall kraven kontinuerligt under avtalsperioden. Lönerevision: betalar deras avtalspartner taxitrafikföretagen ut rätt löner och följs de arbetsrättsliga villkoren som X-trafik har med i sina skall krav?

Enkät visar en stressig vardag

Den enkät som förarna hade svarat på visade missnöjda förare som lever i en stressig vardag med ständiga förseningar och dålig trafikplanering. Här kom diskussionen att handla om hur Arbetsgivaransvaret ska fungera när Länstrafiken tar över styrningen av fordon och förare när taxiföretagen inte själva har möjligheten att styra och schemalägga verksamheten.

Regionalkollektivtrafiksmyndigheten har ett stort ansvar att följa upp de skall krav som ställs i upphandlingen för att säkra konkurrens på lika villkor. Om ingen kontroll sker, finns det företag som chansar och vinner upphandlingen med ett lågt pris, medan de seriösa företagen i sitt högre pris tagit hänsyn till alla skall krav.

Vikten av en god dialog

I mötet var man överens om vikten av att ha en bra dialog lyssna och vilja förbättra och utveckla verksamheten/tjänsten. Det handlar om medarbetarsamtal, avtalspartnersamtal, samverkan – uppföljning av avtal och fysiska möten mellan beställare X-Trafik och taxiföretagen.

När vet man som Länstrafikbolag X-Trafik att man gör rätt? När kan man tilldela ett visst Taxitrafikföretag extra turer/körningar och när måste man upphandla extra tilldelning?

Vid mötet beslöts att en ny chaufförs-enkät ska skickas ut med önskan om svar på hur förarna upplever arbetstider och arbetsrättsliga villkor. Nöjda medarbetare skapar nöjda resenärer.

Nytt möte kommer bjudas in till senare i år eller i början av nästa år.

Pierre Cederberg
Medlemsansvarig
Svenska Taxiförbundet