Taxiförare

Bli taxiförare

Svenska Taxiförbundet erbjuder en digital teorikurs för dig som vill arbeta som taxiförare. Teorikursen är digital och du genomför kursen från den ort du bor på genom självstudier.

Att vara taxiförare är ett serviceyrke. Som förare möter du dagligen många människor och ställs inför många olika situationer. Jobbet är varierande och det krävs att man kan anpassa sig till nya situationer.

Alla som vill jobba som taxiförare i Sverige måste ha en taxiförarlegitimation (TFL). Det är Transportstyrelsen som utfärdar den och det fungerar ungefär som när du tar körkort. För att få söka TFL krävs det att man har fyllt 21 år och att man har haft körkort för personbil i minst 2 år. För att sedan erhålla TFL ska man bli godkänd på tre teoretiska prov och ett praktiskt körprov hos Trafikverket samt klarat de medicinska kraven som ställs.

Om utbildningen

Utbildningen är digital teorikurs som förbereder dig för den teoretiska delen av taxiförarlegitimationen. Du genomför kursen på distans från den ort du bor på genom självstudier. Teorikursen är uppbyggd i tre delar. Det är cirka 350 instuderingsfrågor i materialet.

• Teoridel 1 – Kartläsning
    Du kommer få kunskap om olika hjälpmedel för att planera färden.
  • Teoridel 2 – Säkerhet och beteende
    Säkerhet och beteende är en viktig del av taxiyrket. I denna del får du kunskap vilket ansvar du har som förare för att det ska bli en trygg, bekväm och säker resa. Du kommer också få kunskap om körekonomi, hur olika fordon påverkar miljön och om sjukdomar och funktionsnedsättningar.
  • Teoridel 3 – Lagstiftning (taxitrafik- och trafiklagstiftning)

I denna del får du kunskap om de regler som gäller för taxitrafik och vad som kan hända vid brott mot dem.

Till kursen behöver du en kartbok. Kartboken krävs för att kunna lära sig hitta och beräkna avståndet mellan olika orter i Sverige som är en del av teoriprovet.

Vi rekommenderar dig att köpa Motormännens Sverige vägatlas utgåva 2019 eller M (tidigare Motormännen) vägatlas Sverige 2020. Kartboken finns att köpa hos de flesta bokhandlare.

Kursavgift och betalning

Förbered dig för taxiförarlegitimationen med Svenska Taxiförbundets digitala teorikurs. Beställ din kurs nu och få tillgång till kursens alla tre delar och de cirka 350 instuderingsfrågorna.

Teorikursen kostar 1 195 kronor och gäller en användare i upp till 90 dagar.

Du beställer kursen genom att fylla i formuläret nedan och betala in kursavgiften 1 195 kronor till Svenska Taxiförbundets bankgiro 124-9101. Märk alltid din betalning med ditt för- och efternamn samt adress!

Efter att Svenska Taxiförbundet har bekräftat din betalning kommer du få inloggningsuppgifter till teorikursen skickat till den e-post adress du uppgivit. Det kan ta upp till 24 timmar.

Beställ ditt material här:

Köp utbildning
Välj material du vill köpa
Adress  *
Co
Posnummer  *
Fyll i den adress materialet ska skickas till här