Hemställan avseende begäran om särlagstiftning för att stärka konsumentskydd på offentliga trafikterminaler, resecentra m. m.
Inledning
Svenska Taxiförbundet önskar till Regeringen föreslå att en ny bestämmelse införs i Taxitrafiklagen (exempelvis i 2 kap 18§) som ger ägare av offentliga trafikterminaler, resecentra m. m. möjlighet att vidta åtgärder för att stärka konsumenternas intresse av att inte utsättas för missbruk av fri prissättning o dyl.
Bakgrund
Under många år sedan taxinäringens avreglering 1990 har det framkommit vittnesmål om att resenärer utsätts för våldsamma överpriser vid taxiresor. Detta kan ske genom att kända taxiföretags taxiskyltar och logotypes imiteras så att kunderna tror de reser med ett känt taxiföretag. Det inträffar också att kunder får betala flera tusentals kronor för en transport, något som svårligen framgått av prisinformation på fordonet eller från föraren. Dessa händelser har framför allt inträffat vid Arlandas flygplats, terminal 5.
Swedavia, som ansvarar för driften av flygplatsen, har regler för framkallning av taxifordon samt prisinformation, men situationer som de beskrivna inträffar alltför ofta. Källorna till problemen är nästan helt s k friåkare, d v s taxiföretag utan tillhörighet till beställningscentral. En beställningscentral är en synlig aktör med varumärke som tar ansvar för den enskilde taxiförarens agerande och mottar klagomål och synpunkter från kunder. Genom att vända sig till beställningscentralen kan missnöjda kunder ta stöd av sina rättigheter som konsument uttryckta i konsumentlagstiftningen1. Finns ingen beställningscentral däremot, finns heller inga möjligheter för kunden att få rättelse eller förklaring. ”Friåkare” utan tillhörighet till beställningscentral utgör därför en hög risk för att konsumentskyddet faller bort.
Ett annat problem som främst drabbar kunderna är att ’friåkare’, (s k ’copycats’) som för att kunna använda sig av filsystemet använder sig av taxiskyltar och logotypes som är till förväxling lika med större och välrenommerade taxiföretag, främst Taxi Stockholm. Trots juridiska processer från de taxiföretag som drabbas återkommer denna företeelse gång på gång. När kunder som ska åka till annan destination än den på Arlanda prisreglerade, drabbas kunden
Läs hemställan i sin helhet här: Hemställan avseende begäran om särlagstiftning för att stärka konsumentskydd på offentliga trafikterminaler, resecentra m. m.