Förbundet efterlyser riktade åtgärder som komplement till den höjda reduktionsplikten och sänkningen av bensin- och dieselskatterna

Förbundet efterlyser riktade åtgärder som komplement till den höjda reduktionsplikten och sänkningen av bensin- och dieselskatterna

Svenska Taxiförbundets remissvar till Klimat- och näringslivsdepartementet, Energienheten, angående Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt (KN2024/01751).

 Förutom promemorians förslag på att höja den nuvarande reduktionsplikten för bensin och diesel från 6 till 10 procent finns även förslag på nya hållbarhetskriterier för förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung och återvunna kolbränslen samt nya krav på minskade växthusgasutsläpp för vissa anläggningar.  Vidare föreslås att kravet på drivmedelsleverantörer att minska växthusgasutsläppen från levererade drivmedel slopas.

Förbundet ser positivt på de föreslagna åtgärderna vars syfte är att Sverige ska kunna möta det s.k. ESR-åtagandet för 2030. De nu föreslagna ändringarna krävs även för att vår nationella lagstiftning ska kunna vara förenlig med ändringar i EU:s direktiv om främjande av energi från förnybara energikällor (Förnybarhetsdirektivet)

Förbundet ser positivt på de föreslagna åtgärderna men väljer att endast kommentera den del som behandlar reduktionsplikten.

Förbundet ser en risk i att reduktionsplikten kommer att behöva höjas ytterligare, vilket inte kommer kunna kompenseras med sänkta bensin- och dieselskatter. Förslagen kommer då inte att leda till någon förbättring för taxinäringen eller göra det mer möjligt att ställa om till fossilfria transporter i syfte att uppnå våra transport- och klimatpolitiska mål.

Förbundet önskar att regeringen kompletterar den höjda reduktionsplikten och sänkningen av bensin- och dieselskatterna med förslag på riktade åtgärder. Taxiföretagen skulle då kunna ställa om till eldrivna taxifordon utan att drabbas av konkurrensnackdelar. Vidare skulle åtgärder med ökade satsningar på anropsstyrd taxi till/från större kollektivtrafikcentra öka kollektivtrafikens attraktionskraft. Tillsammans med ekonomiska stödåtgärder för att göra eldrivna bilar mer fördelaktiga jämfört med bensin- och/eller dieseldrivna fordon, kan vi på allvar bidra till ökad tillgänglighet samtidigt som de miljö- och transportpolitiska målen nås.

Läs hela remissvaret här:

Remissvar Svenska Taxiförbundet (KN2024 01751)