Remissvar: Förslag på ändring av förordningen om provavgifter för körkort och yrkesmässig trafik
För Svenska Taxiförbundet är de föreslagna avgifterna för körprov Taxiförarlegitimation samt teoriprov Yrkestrafiktillstånd Taxi och teoriprov Taxiförarlegitimation av vikt varför vårt svar begränsas till dessa specifika avgifter.
Förbundet har förståelse för att Trafikverket inte når full kostnadstäckning med de beslutade taxorna. Trafikverket anför nu förändrade förutsättningarna i verksamheten och omvärlden som skäl för de nu föreslagna nya avgifterna.
Nu föreslagna avgiftsförändringar
Avgiftshöjningarna ska enligt förslaget träda i kraft den 1 november 2024.
Konsekvenser för taxinäringen
Förbundet befarar att konsekvenserna, tvärtemot vad Regeringen skriver i promemorian, kommer att påverka taxinäringens möjligheter att attrahera nya förare och råda bot på den akuta förarbristen, men även att avgiftshöjningarna kan leda till en ökad brottslig verksamhet.
Avgiftshöjningarna kan för många individer vara en tröskel som det blir svårt att ta sig över. Om ett förarprov för Taxiförarlegitimation höjs till 1 000 och kunskapsprovet till 420 betyder det att den totala kostnaden om 1 400 kr gör att många individer med små marginaler avstår från att ta Taxiförarlegitimation. Om man dessutom bara har tid att ta proven på kvällar respektive helger ökar kostnaden till totalt 1 920 kr.
Skall taxinäringen på allvar kunna erbjuda arbetssökande en ingång till yrkeslivet, samtidigt som vi råder bot på förarbristen, är höjda provavgifter definitivt inte rätt väg att gå.
Vad gäller konsekvenser för ökad brottslighet bör det inte uteslutas att arbetssökande individer som vill men inte har råd att ta en Taxiförarlegitimation i stället börjar köra ’svart-taxi’. Något som Förbundet menar är en realitet redan idag som en konsekvens av den s.k. ’två-årsregeln (väntetid på 2 år från det att en individ klarat B-kort innan denne kan ansöka om Taxiförarlegitimation), har förslaget de facto lett till en form av ökad olaga taxitrafik.
Svenska Taxiförbundet välkomnar således en fortsatt dialog med Regeringskansliet om avgifts-förslaget och ställer vår kunskap och kompetens till Regeringens förfogande om så skulle efterfrågas.
Läs hela remissvaret här: Remissvar Svenska Taxiförbundet Li2023 02028