Hemställan gällande ändring i Taxitrafiklagen (2012:211) 5 kap 1 och 2 §§ gällande utökat straffansvar olaga samt otillåten taxitrafik

Hemställan gällande ändring i Taxitrafiklagen (2012:211) 5 kap 1 och 2 §§ gällande utökat straffansvar olaga samt otillåten taxitrafik

Svenska Taxiförbundet önskar att med Regeringen ta upp frågan om ett utvidgat straffansvar för olaga samt otillåten taxitrafik (Taxitrafiklagens 5 kap 1 och 2 §§). Idag kan bara den som utför en otillåten persontransport dömas till ansvar för otillåten taxitrafik och får enbart dagsböter, vilket i de flesta fall blir låga belopp. Svenska Taxiförbundet vill att även den som förmedlar eller på annat sätt medverkar till att en olaga eller en otillåten persontransport utförs ska kunna dömas för medhjälp till olaga eller otillåten taxitrafik, samt att ansvar även skall gälla den som för egen eller annans räkning beställer en sådan transport. Påföljden är idag dagsböter vilket ofta inte blir så mycket. Utdöms 40 dagsböter om 50kr vardera blir bötesbeloppet 2 000kr. Skall vi på allvar få bukt med problemet bör straffskalan ange bötesbelopp på minst 10 000 kr och som mest 50 000 kr samt inkludera fängelse i max 6 månader om överträdelsen anses grov eller den olaga eller otillåtna verksamheten skett med en sådan regelbundenhet att fängelse kan vara motiverat.

Även den som förmedlar sådana transporter ska kunna dömas till böter motsvarande den nivå som föreslås för utföraren, samt kunna dömas till fängelse i 6 månader om förmedlingen eller medverkandet skett på en sådan nivå och med en sådan organisation som motiverar ett sådant straff. Dessa bestämmelser ska även
gälla ideella, kommersiella eller offentliga organisationer som på ett sådant sätt medverkar till eller på annat sätt möjliggör att olaga eller otillåten taxitrafik utförs. I de fallen bör bötesstraffet omvandlas till företagsböter på mellan 50 000 kr och 100 000kr.

Nedan följer Svenska Taxiförbundet förslag dels på ändringar i nuvarande 1 och 2 §§, dels införandet av ny 2 a, b och c §§.

Svenska Taxiförbundet ställer sig till Regeringens förfogande i det fortsatta arbetet med detta och bistår med vår kompetens, sakkunskap och branschkunskap om Regeringen så önskar.

Svenska Taxiförbundets lagförslag

För att kunna komma till rätta med problemet och lättare åtgärda det föreslås att uppsåtsrekvisitet tas bort i både 1 och 2 §§. Vidare ändras ’bedriver’ i 1 § till ’utför’.

I 2 § ändras ’taxitrafiktillstånd’ till ’taxiförarlegitimation’ för att bättre renodla 1 och 2 §§ där 1 § tar sikte på mer organiserad verksamhet som drivs som näringsverksamhet medan 2 § tar sikte på privatpersoner.

I 2 § ändras ’lätt lastbil’ till ’annat fordon under 3,5 ton’. Ersättningsrekvisitet tas bort.

Nya 2a, 2b och 2c §§ tas in för att även göra de som förmedlar, möjliggör och/eller beställer person-transporten skyldiga och att böter kan utdömas för dessa. Ny 2 b § ersätter nuvarande 3 §.

Nuvarande lagstiftning – Taxitrafiklagen 5 kap

1 § Den som uppsåtligen bedriver taxitrafik enligt denna lag utan tillstånd döms för olaga taxitrafik till böter eller fängelse i högst ett år. En tillståndshavare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot villkor som har meddelats i tillståndet döms till böter. 2 § Den som uppsåtligen utan taxitrafiktillstånd utför en persontransport med personbil eller lätt lastbil mot ersättning efter erbjudande om körning till allmänheten döms, om gärningen inte är straffbar enligt 1 §, för otillåten taxitrafik till böter.

3 § Har taxitrafik enligt denna lag bedrivits utan tillstånd, döms den som yrkesmässigt för egen eller annans räkning har beställt transporten till böter eller fängelse i högst ett år, om han eller hon 1. vid tidpunkten för beställningen kände till eller hade skälig anledning att anta att tillstånd saknades, eller 2. beställt transporten av trafikutövaren och uppsåtligen eller av oaktsamhet inte kontrollerat innehavet av tillstånd vid tidpunkten för transporten på ett sätt som skäligen kan begäras. Lag (2018:630).

Förslag till ny lagstiftning – Taxitrafiklagen 5 kap

1 § Den som utför taxitrafik enligt denna lag utan tillstånd döms för olaga taxitrafik till böter eller fängelse i högst ett år. En tillståndshavare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot villkor som har meddelats i tillståndet döms till böter.

2 § Den som utan taxiförarlegitimation utför en persontransport med personbil eller annat fordon understigande totalvikt om 3,5 ton efter erbjudande om körning till allmänheten döms, om gärningen inte är straffbar enligt 1 §, för otillåten taxitrafik till böter.

2 a§ Den som förmedlar en persontransport som utförs i enlighet med 1 eller 2 §§ ovan eller på annat sätt medverkar till eller möjliggör att sådan persontransport utförs, vare sig det sker direkt eller indirekt, döms för medhjälp till olaga eller otillåten taxitrafik till böter.

2 b§ Den som för egen eller annans räkning beställer en persontransport som utförs i enlighet med 1 eller 2 §§ ovan döms till böter om han eller hon vid tidpunkten för beställningen kände till eller hade skälig anledning att anta att taxitrafiktillstånd eller taxiförarlegitimation saknades. Samma gäller om han eller hon uppsåtligen eller av oaktsamhet inte kontrollerat innehavet av taxitrafiktillstånd eller taxiförarlegitimation vid tidpunkten för transporten på ett sätt som skäligen kan begäras
2 c§ Ansvaret enligt 2 a och 2 b§§ ovan omfattar såväl privatpersoner som andra sammanslutningar, vare sig ideella, kommersiella eller offentliga.

Hemställan om ändring TFL 5 kap (20240415)