Avtalsbrott riskerar taxiservicen i Västernorrland

Fem taxiföretag: Drakstadens Taxi, Sundsvall, Wecab, Ånge, Taxi Sollefteå, Taxi Härnösand och Örntaxi, Örnsköldsvik har vänt sig till Ångermanlands tingsrätt då kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland; Din Tur, är på väg att bryta gällande avtal mellan parterna om färdtjänst och sjukresor. Men frågan kan lösas.

Din Tur planerar att lägga om transportplaneringen och kommunicera direkt med taxiföretagens förare fr o m 1 februari, istället för att skicka körningarna via taxiföretagens beställningscentraler. Detta i strid med gällande avtal. Det innebär att taxis egna beställningscentraler tappar möjligheten att planera in övriga resor med taxi. Den nya ordningen har planerats utan dialog med de berörda taxiföretagen. Om Din Tur bryter avtalet hotas taxiservicen fr o m den 1 februari.

Din Tur har svarat med att hos tingsrätten begära säkerhetsförfarande med helt orimliga vitesbelopp som skulle sätta taxiföretagen i konkurs på ett par dagar. Taxiföretagen vill medverka till en lösning, men då måste de grundläggande principerna i gällande avtal respekteras av alla parter. De förtroendevalda i direktionen för Din Tur kan inte ducka längre.

Taxiföretagen har rätt att hantera sina fordon

Taxiföretagen svarar för en väsentlig samhällsservice med den mest flexibla kollektivtrafiken i länet och tillhandahåller ett antal olika transporttjänster. Taxiföretagen, som i detta fall, har i sitt anbud utgått från sina förutsättningar att kunna erbjuda taxiresor på ett ekonomiskt hållbart sätt.

Upphandling går till så att den upphandlande aktören skriver ett avtal. Därmed blir företaget en avtalspart. Den upphandlande aktören är motpart, men också en avtalspart. ”Pacta sunt servanda” – avtal ska hållas – är grunden för all avtalsrätt. Ingen avtalspart kan ensidigt diktera villkoren. Ändå är det just det som Din Tur nu forcerar fram.

Avtalet om färdtjänst och sjukresor som är tecknat mellan Din Tur och de fem taxiföretagen gäller till den 14 juni 2025. I avtalets bilaga 2 sägs uttryckligen att transporterna ska fördelas från Din Tur till taxiföretagen. Taxiföretagen planerar sina transportresurser utifrån efterfrågan, där färdtjänst och sjukresor är en väsentlig del, men där också skolskjutsar och privattransporter, som t ex flygtaxi ingår. Om taxiföretagen skulle fråntas kontrollen av sina transportresurser måste man hastigt utöka taxiflottan, vilket inte är ekonomiskt rimligt i dagsläget.

Det är två parter i ett avtal

Om en avtalspart skulle kontrollera infrastrukturen för avtalets fullgörande på ett sådant sätt att motparterna endast hade att följa direktiven, skulle det öppna för ”den starkes rätt” där juridiskt gällande avtal kan rubbas i grunden. Det vore en ohållbar utveckling för näringslivets betingelser att fungera. Denna tvist handlar därför inte enbart om taxi och Din Tur. Här äventyras principer av fundamental betydelse för samhället. Frågan man ställer sig är om Din Tur hanterar sina avtalspartners på bussområdet med samma metoder?

Taxiföretagen protesterar självfallet mot detta, men möts av en ensidig information om hur övergången ska gå till, utan att taxis behov beaktas. Taxiföretagen och Svenska Taxiförbundet har då – enligt avtalet – begärt rättelse, vilket skulle ha skett den 23 december. Din Tur har inte svarat. Taxiföretagen begärde den 29 december att Västernorrlands tingsrätt ska besluta att Din Tur ska fullgöra avtalet. Din Tur har svarat med att begära ”säkerhetsförfarande”.

Äldre och patienters färdtjänst och sjukresor hotas nu fr o m 1 februari. Det är således i de äldre och patienternas intresse att Din Tur följer avtalet.

Politikerna måste ta ansvar

Din Tur är ett kommunalförbund som ägs av region Västernorrland och dess kommuner. Din Tur är således politiskt styrt med förtroendevalda.

Politikerna, med rötter i sina hemkommuner, måste rimligtvis inse vikten av att erbjuda en dialog med sina avtalspartners och företagare på hemorten. En sådan inbjudan skulle kunna lösa upp denna tvist.

Taxiföretagen är angelägna om att göra sitt för att fullfölja avtalet – avtal ska hållas!

 

Peter Lindberg, Örntaxi, Örnsköldsvik

Peter Östh, Taxi Sollefteå, Sollefteå och Kramfors

Åke Magnusson, Taxi Härnösand, Härnösand

Stefan Engman, Taxi Drakstaden, Sundsvall, Timrå

Maria Eriksson, WeCab, Sundsvall, Ånge

Lennart Kalderén, Svenska Taxiförbundet