Frågan om skolskjutsskylt slutligt avgjord
I en nyligen meddelad dom fastställer Svea hovrätt tingsrättens friande dom i det principiellt viktiga målet om skolskjutsskylt behövs vid transporter som sker ”vid undantagsfall”.
Målet gällde en skolskjutstransport som utfördes av ett taxiåkeri utan att taxiåkeriet hade tilldelats skolskjutstransporter av den aktuella Regionen. Taxiföretaget hade tilldelats sjukresor och kompletteringstrafik. Efter att taxiåkeriet utfört en sjuktransport skickades ett köruppdrag avseende skolskjuts ut till föraren från Regionens beställningscentral. Enligt avtalet med Regionen kan taxiåkeriet inte neka köruppdrag avseende andra restyper än de som tilldelats dem. Föraren var således tvungen att acceptera köruppdraget för skolskjuts trots att taxiåkeriet inte tilldelats skolskjutstransporter, för att undvika vite.
Strax innan föraren kommer fram till skolan är det en pågående vägkontroll där bilinspektör kallar in taxifordonet och bötfäller föraren för brott mot skolskjutsförordningen. Detta eftersom fordonet saknade skolskjutskylt. Enligt skolskjutskyltförordningens (1970:340) 5 § skall ett fordon som används för skolskjuts ha en skolskjutsskylt. Det finns dock ett undantag i 5 § 2 st. som stadgar att fordon som används ”i undantagsfall” inte behöver skolskjutsskylt.
Föraren nekade till brott varpå åklagaren valde att åtala taxiföraren och taxiåkeriet för brott mot skolskjutsförordningens 5 §. Taxiföraren och taxiåkeriet företräddes i såväl tingsrätten som i hovrätten av Svenska Taxiförbundets Chefjurist Tommy Pilarp som inför rätten argumenterade att eftersom åkeriet inte tilldelats skolskjutstransporter och således inte vanligtvis utförde dessa, undantaget i 5 § 2 st var tillämpligt och fordonet därför inte behövde skolskjutsskylt.
Både tingsrätten och hovrätten gick på försvarets linje och friande både föraren och taxiåkeriet.
”Att vi nu fått ett principiellt avgörande om när en skolskjutsskylt faktiskt inte behövs är viktigt för våra medlemmar som ”i undantagsfall” utför dessa transporter utan att ha tilldelats den restypen” säger Svenska Taxiförbundets Chefjurist Tommy Pilarp som även inskärper vikten av att neka till brott och inte skriva under ett bötesföreläggande när man faktiskt inte har begått ett brott, eftersom den nu aktuella frågan aldrig hade blivit prövad av domstolarna om föraren skrivit under bötesföreläggandet vid den aktuella kontrollen.
”Det nu aktuella målet visar faktiskt att varken bilinspektörer eller åklagare alltid har rätt när de menar att ett brott begåtts” säger Tommy Pilarp som avslutar med att de straffskärpningar och ökade kontroller som Taxiförbundet begärt att Regeringen fattar beslut om måste riktas mot det som faktiskt är olagligt, som olaga taxitrafik, och inte mot det som inte är olagligt, som i det här fallet att i undantagsfall utföra en skolskjutstransport utan skolskjutsskylt.
Domen kan tas del av här. Intresserade medlemmar kan höra av sig till Svenska Taxiförbundets Chefjurist på juridik@taxiforbundet.se