Lovande förslag i Arlanda-utredningen
Regeringens delbetänkande om Arlandas utveckling slår fast att flygplatsens kapacitet och tillgänglighet måste stärkas för att möta framtidens behov. Passagerarökningen förväntas öka från dagens 23 miljoner till 40 miljoner år 2050.
Den statlige utredaren Peter Norman föreslår flera åtgärder som ska förbättra nyttjandet av vägnätet, bland annat ITS-lösningar (Intelligenta Transportsystem), en breddning av E4 och nya kollektivtrafikkörfält som används dynamiskt när så krävs.
- Svenska Taxiförbundet har gett många inspel till utredningen eftersom det måste bli bättre ordning för resenärerna och seriösa taxiföretag på Arlanda, säger Lennart Kalderén, ordförande. Rapporten visar att utredaren Peter Norman har lyssnat. Det finns många lovande förslag.
Förbundet instämmer helhjärtat i förslaget att Swedavia bör ta ett större ansvar för att styra upp trafiken och infrastrukturen och att det behöver ske snarast.
De förslag som Förbundet särskilt uppskattar är en mer noggrann kontroll av den oseriösa taxiverksamheten. Det handlar om fysiska förändringar vid terminal 5 för att ge kunderna större trygghet. Räckvidden för dagens maxpris bör utökas. Det behövs fler ordningsvakter för att undvika att oseriösa taxiförare går förbi systemet och raggar kunder inne i terminalerna.
Sist men inte minst uppskattas förslaget om fler kollektivkörfält för bland annat taxifordon. Taxi bör också få möjlighet att köra i kollektivkörfälten med och utan passagerare, då många transporter handlar om att köra fram för att hämta passagerare på Arlanda.
Presskontakt
Lennart Kalderén
ordförande
Svenska Taxiförbundet
mobil: 070 623 29 00
mail: lennart.kalderen@taxiforbundet.se
Om Svenska Taxiförbundet
Svenska Taxiförbundet är en branschorganisation som företräder Sveriges taxiföretag. Vårt uppdrag är att ge medlemsföretagen bästa möjliga förutsättningar att växa och utvecklas genom att skapa goda villkor. Vi gör det med påverkan.