Dagens Samhälle: ”Ett svek mot resenärerna att gigbolag får köra skolskjutsar”

DEBATT | ”Ett svek mot resenärerna att gigbolag får köra skolskjutsar”

https://www.dagenssamhalle.se/opinion/debatt/ett-svek-mot-resenarerna-att-gigbolag-far-kora-skolskjutsar/

Äldre, barn, sjuka och personer med funktionsvariation är beroende av att resan fungerar varje gång. Region Uppsala måste skärpa kraven, anser Lennart Kalderén, Svenska Taxiförbundet.

Publicerad: 16 april 2025, 05:30

Det här är opinionsmaterial. Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Lennart Kalderén, förbundsordförande för Svenska Taxiförbundet. Foto: Jens Reiterer


Det är svårt att förstå varför Region Uppsala har valt att upphandla färdtjänst, skolskjuts och sjukresor utan att ställa tillräckliga kvalitetskrav – och därmed öppnat dörren för gigbolaget Bolt. En appbaserad tjänst där kontroll över arbetsvillkor, trafiksäkerhet och kontinuitet är i det närmaste obefintlig.

Detta är inte bara ett svek mot resenärerna – det är ett lågvattenmärke när det gäller hur offentliga medel används och hur man behandlar samhällets mest behövande. Det är oerhört förvånande att regionens politiska majoritet bestående av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet öppnar för företag som aktivt motarbetar den svenska modellen. Förhoppningsvis är det ett misstag från samtliga partiers sida – ett misstag som nu behöver rättas till.

LÄS MER: Kritik mot att region anlitar gigföretag: ”Lågvattenmärke i offentliga affärer”

Färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar är inte vilka transporttjänster som helst. Det är livsviktiga funktioner för äldre, för barn, för personer med funktionsvariation och för sjuka människor. Detta är människor som är beroende av att resan fungerar – varje gång. Trygghet, punktlighet och bemötande är inte ”mervärden”. Det är grundläggande rättigheter. När Region Uppsala nu väljer bort kvalitet till förmån för lägsta möjliga pris sänder man fel signal.

Samtidigt slår det här hårt mot den seriösa taxibranschen. Lokala taxibolag som under decennier byggt upp sin verksamhet, som erbjuder schyssta villkor för sina anställda, trafiksäkra fordon, utbildad personal och skatteintäkter till det svenska samhället – de möter ”konkurrens” från bolag som dumpar priser, kör med egenanställda utan grundläggande trygghet och har huvudkontor i utlandet som tar provision. Är det den framtiden vi vill ha?

Vad händer den dagen vi inte längre har några lokala taxibolag kvar? Vem kör sjukresan klockan tre en vintermorgon? Vem tar hand om turisten som kommer sent på kvällen? Vem finns där när tekniken krånglar eller när appen har hängt sig och Bolts huvudkontor finns i Estland?

Vi måste slå vakt om taxibranschen som samhällsbärare. Vi måste kräva att offentliga upphandlingar sätter kvalitet och människors behov i första rummet. Vi måste ställa krav på trafiksäkerhet, tillgänglighet, service, utbildning och schyssta arbetsvillkor. Att bara stirra sig blind på prislappen är kortsiktigt, oansvarigt och i längden farligt.

Region Uppsala måste skärpa kraven inför avtalsskrivandet. Framför allt måste andra regioner och kommuner visa att man kan bättre. Och alla vi andra – medborgare, företagare och beslutsfattare – måste säga ifrån innan ännu mer slås sönder.
Lennart Kalderén, Förbundsordförande, Svenska Taxiförbundet