”Dynamisk kollektivtrafik” – en sammanställning av anropsstyrd kollektivtrafik

”Dynamisk kollektivtrafik” – en sammanställning av anropsstyrd kollektivtrafik på uppdrag av Svenska Taxiförbundet

Björn Falk har på Svenska Taxiförbundets uppdrag tagit fram rapporten ”Dynamisk kollektivtrafik” som är en kartläggning av olika projekt inom persontransporter. Rapporten beskriver persontransporternas syfte, finansiering och bakgrund samt om projekten omfattas av lagen om taxitrafik.

Förbundsstyrelsen har i april 2024 antagit rapporten med följande slutsatser:

  1. Svenska Taxiförbundet bör delta i persontrafikens utvecklingsprojekt genom de olika organisationer och institut som bedriver forsknings- och pilotprojekt.
  2. Dynamisk kollektivtrafik är ett område som erbjuder många innovativa former av persontrafik. Det är angeläget att utvecklingen av kollektiv- och persontrafiken ger plats för seriösa trafikaktörer att söka deltagande.

Svenska Taxiförbundet har därför följande önskemål:

  1. Dynamisk kollektivtrafik ska bedrivas inom gällande lagstiftning. ”Gråzoner” ska undvikas.
  2. Samhällsbetalda projekt för dynamisk kollektivtrafik bör upphandlas. Taxinäringen ska ges möjlighet att delta i dessa upphandlingar.

För att de s.k. samåkningsprojekt som i rapporten kallas ”vilda projekt” ska bedrivas är det en förutsättning att lagar och regler följs.

All persontransport av ”allmänheten” är taxitrafik och sker så utan tillstånd är det otillåten taxitrafik.

All ”samåkning” där privatpersoner mot betalning ’skjutsar’ andra som de ej är nära bekanta med räknas då som otillåten taxitrafik och detta oavsett om dessa förmedlas på Facebook eller andra sociala medier. Dessa olagliga projekt skall heller inte finansieras eller uppmuntras av Regionala kollektivtrafik-huvudmän och/eller andra samhällsbetalda aktörer.

Transporter av nära vänner, personliga bekanta eller arbetskollegor räknas inte som ”allmänheten” och är tillåten.

 

Vi tackar Björn Falk för ett gott arbete och välkomnar alla till en intressant läsning.

Stockholm 30 april 2024

Läs rapporten här: