Konkurrensverket utreder konkurrensbefrämjande åtgärder inom drivmedelssektorn

Konkurrensverket utreder konkurrensbefrämjande åtgärder inom drivmedelssektorn

Regeringen har gett Konkurrensverket i uppdrag att analysera konkurrensen i drivmedelssektorn och prisbildningen i konsumentnära led. I uppdraget har även ingått att lämna förslag på konkurrensfrämjande åtgärder om dessa kan anses motiverade. I oktober lämnade konkurrensverket en delrapport där två olika förslag tas upp för hur konkurrensen kan öka inom drivmedelsektorn.

  • Förslag 1) gick ut på att etablera en ’prisjämförelseapp’ där de enskilda stationsinnehavarna med viss fördröjning ska ange aktuellt drivmedelspris. På så sätt ska konsumenten kunna få en uppdaterad information om aktuella drivmedelspriser på olika drivmedelsbolags stationer i realtid.
  • Förslag 2) utgick från samma tekniska lösning men med den väsentliga skillnaden att drivmedelsbolagen enbart skulle få ’ändra’ drivmedelspriset en gång per dag och att konsumenten då vet att det pris som anges i appen gäller under den aktuella 24-timmarsperioden.

Konkurrensverkets förslag presenterades den 12 november där Svenska Taxiförbundet deltog. Förbundet framförde att 1). En ’prisjämförelseapp’ där stationsinnehavarna med en fördröjning om maximalt 10 minuter uppdaterar sina aktuella drivmedelspriser, skulle öka konkurrensen. Att begränsa möjligheterna till ’ändring’ av priset till maximalt en (1) gång per 24-timmarsperiod tror vi knappast skulle leda till någon konkurrens på drivmedelsmarknaden. Snarare befarar vi att effekten av att införa förslag 2) skulle leda till att konkurrerade drivmedelskedjor lägger sig så nära varandra som möjligt och att en harmonisering av drivmedelspriset skulle ske, snarare än en ökad konkurrens med ökad rörlighet av drivmedelspriset.

Förbundet anser att förslag 1) skulle vara fördelaktigt för taxinäringen vars fordon både rör på sig över olika geografiska områden samt behöver tankas ofta. Att en taxiförare har information i realtid om vilken drivmedelsstation som har ’lägsta pris’ vid just den aktuella tidpunkten och läget skulle definitivt utgöra en stor fördel för taxiåkerier.

Medlemmar i Svenska Taxiförbundet kan kontakta Chefjurist Tommy Pilarpjuridik@taxiforbundet.se

Läs mer:

(Klicka på bilden för att läsa rapporten)